Friday, September 12, 2008

kamsis yang agak sengal

arghh..
living in kamsis sux!

lifestyle aku as pelajar ipt kat sini jauh beza ngan member member aku kat tempat lain.
pasal tatacara pemakaian kat sini aku tak ralat sangat cuz dah biasa, tapi sampai men paksa paksa lak kat sini. haiishhh..

ada beberapa perkara yang aku tak puas hati sikit..

1. kena turun ( compulsory no xcuse unless for ehem..ehemmm ) solat subuh kat pusat islam every single day. *insyaAllah, bila dah biasa, there will be no complaint on this. tapi yang aku tak satisfy ni bukan pe, kelas start at 8a.m sharp and there'll be no compromise unless you got a very extremely cool and sporting lecturer *like me ('',). solat subuh berjemaah biasanya start dalam 6.15 cuz nak tunggu semua melenggang sampai kat pusat islam tuh kan take time. lepas subuh, fo sho ada tazkirah. tazkirah lak klu nasib tak baik finish dalam kul 6.45. ok, here's the climax, MANDI. kena BEREBUT. typical, pompuan mesti nak bersiap lelawa including me,*hello, aku dah anak dara, mesti nak siap comey comey. silap silap kul 7.15 baru boleh mandi klu pkai turn. klu compulsory on weekend ke, tak la ralat sangat cuz elok gak, takde la terlajak tido ke hape ke.

2. outing pakai baju kurung. ni lagi satu aku nak hangin..
salah si senior senior and pompuan gedix yang sengal, aku yang sah sah skema pun kena tempias. dah mentioned befoe, that, baju tshirt kena lebih paras punggung ( labuh laa), then sluar jeans is a No No. * tapi dak laki pun ada yang bawak, tak kena tindakan pun. bila ustaz nampak dak dak sengal ni kuar pkai tshirt sendat n singkat (baju adek masing2 la senang cer), maka tergazet la rules nih.

3. nak kuar pkai kad outing and klu nak balik kampung, pakai kad balik kampung. arent we all IPT standard students? do we need to be like high school kids all over again?? memang on brightside bagus cuz leh detect pergerakan student, tapi think again, kad balik kampung? kad outing? nape? takleh ke just tulis nama kat pondok pak guard tuh and then let us out?? hairan bin ajaib aku ngan surrounding poli nih. bila lagii nak berdikari? one of my lecturer cakap, life kami kat poli kulim ni langsung tak seperti lifestyle student ipt yang supposed to be FUN! she said, camner nak survived kat uni nanti - klu sambung degree -? memang klu diberi too much freedom, akan ada kes siswi larik ikut boyfriend. tapi itu salah pompuan sengal tuhh..jgn la sebab nila setitik,rosak habes susus sebelanga. pi la titiskan nila tuh kat periuk sendirikk.

ada lagi la rules yang malas dah la nak tulis..*banyak lagi benda aku leh buat..

aku tak baper stuju ngan rule 1 cuz sekarang minggu exam n quiz. so, fo sho ramai study sampai pagi, and planning to take a nap after sahur. dengan adanya rules tuh, bertambah tensi woo..aku frankly dah rebel. aku tak turun pun ke pusat islam tuh eventhough aku sepatutnya jadik contoh cuz aku AJK blok. lantaklahh. ye la aku nih jenis study memalam, so tido tuh memang tak cukup laa. ni plak nak kena berebut bilik mandi lakk. ala, lagipun, senior senior AJK yang terlibat pun bukannya baik n ikut peraturan sangat. kerek je lebih. senior laki rileks je, senior pompuan yang OTT. tapi tak semua. yang mana rebel tuh, yang tuh la aku suka. hehehhehe. aku setakat nih tak langgar peraturan kamsis lagik except yang aku mentioned tadik and did tell you my kad outing penah kena tahan once cuz aku lambat balik dari outing ( it's just 15mins late ) tuh pun cuz aku gi carik makan n damn, kulim was packed and jammed at that time. tapi dah dapat balik after buat surat. so, nama dah ada rekod. first time dalam hidup aku ada rekod buruk, selama ni, even kat sekolah, aku budak 'baik'. rebel pun jenis yang rebel 'baik' gak. tapi kat sini,mmm. tensi wor.tekanan idop.

i cant wait to get home. lantakla nak label aku anak manja ke, *aku menang anak MANJA, lebih lebih ke, tapi try duk sini dulu and then baru cakap. kawan aku yang rata rata penah duk asrama pun cakap duk sini tak best, duk sekolah lagi best. aku jealous ngan member member aku yang agak bebas nak decide life sendiri, tapi aku kat sini, bila dah decide, takleh nak jalan cuz terikat. lecturer aku cakap, klu kamu takleh hidup ngan cara kamsis, better keluar cuz, buat apa duk kamsis tapi tension n plus, potensi untuk buat rekod buruk pun tinggi. dari ada rekod, baik duk kat luar.

yes, i know, duk umah sewa tuh bajet makan banyak and banyak la benda yang tak elok.
tapi, boleh ke aku survived ngan rules kat sini yang sengal tahap cipan?
kalau affecting my studies camne?

buat masa sekarang cam my beloved mak cakap,
"sabaq ja la.."

tapi cam manusia len gak, sabar aku ada tahapnya. jangan sampai aku leh gila dah laa..
aku mai poli ni nak study, bukan nak buat platform untuk masuk tanjung rambutan.


get me outta here!


sabar selagi ada, tahan selagi boleh, ikut selagi mampu..





1 comment:

Amin Ahmad said...

kim salam kat warden hang cakap kat dia kalau nak doktrin agama pun bukan dengan tu..

ajak orang pada islam bukan paksa orang pada islam..

jangan sampai aku pi maki dia..